مقام معظم رهبری : کار آموزش و پرورش مهمترین کار در کشور است
منوی کاربری
منوی اصلی
اوقات شرعی
نظر سنجی
 
شمابیشترمخاطب کدام قسمت هستید؟
[ ۲۹۲ راي ]
[ ۲۳۹ راي ]
[ ۹۲ راي ]
[ ۵۲ راي ]
[ ۱۷ راي ]
[ ۱۳ راي ]
[ ۸ راي ]
[ ۱۴۲ راي ]
 
احادیث
تبلیغات در سایت
خبرها
 
ليست صفحات :  ۱ .::. ۲ 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در برنامه پنجم توسعه و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موضوع مهارت آموزی آمده است و باید زمینه لازم را فراهم کنیم.
 

 

ابراهيم سحر خيز:

تاکید سند تحول بر مهارت آموزی/تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه ای در جهت گسترش مهارت آموزی

 

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در برنامه پنجم توسعه و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موضوع مهارت آموزی آمده است و باید زمینه لازم را فراهم کنیم.

 به گزارش روابط عمومي معاونت آموزش متوسطه ؛ابراهیم سحرخیز در گفت و گو با پانا، با اشاره به اجرای مهارت آموزی در 50 درصد دبیرستان های شبانه روزی و آموزش یک مهارت به دانش آموزان، اظهار کرد: ما به خاطر بضاعتمان که محدود است از شبانه روزی ها آغاز کرده ایم و حدود 1500 دبیرستان شبانه روزی دخترانه و پسرانه شروع به مهارت آموزی کرده اند.

 

*مهارت آموزش مورد تاکید سند تحول بنیادین و برنامه پنجم توسعه

وی افزود: اگر بخواهیم دامنه این مورد را در تمام دبیرستان ها تعمیم و گسترش دهیم مستلزم هزینه و نیروی انسانی قابل توجه ای است اما در برنامه پنجم توسعه و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این موضوع آمده و آنجا هم آمده که باید زمینه لازم را فراهم کنیم و به نظر من بایستی دولت منابع لازم را برای آن در نظر گیرد.

 

*تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه ای در جهت گسترش مهارت آموزی به دانش آموزان

سحرخیز با اشاره به تفاهم نامه ای که اخیرا با سازمان فنی و حرفه ای کشور به انجام رسیده است، خاطرنشان کرد: فنی و حرفه ای در یک بحثی با ما به تفاهم رسیده که در طول فصل تابستان دوره های آموزشی برای دانش آموزان برگزار کند و اگر امسال سازمان فنی و حرفه ای ورود پیدا کند و بتواند در تابستان در قالب اوقات فراغت یک بخش قابل توجهی از دانش آموزان را پوشش بدهد، به نظرم این طرح، طرح مثبتی است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما حتی حاضر هستیم فضا و کلاس درس را در اختیار فنی و حرفه ای بگذاریم و تجهیزات و استاد هم از سوی سازمان فنی و حرفه ای ارائه شود تا آموزش مهارت ها به دانش آموزان انجام شود.

 

*سوق داده شدن 40 درصد از دانش آموزان به سمت فنی و حرفه ای و کاردانش

وی با بیان این موضوع که تا امسال 40 درصد دانش آموزان به سمت فنی و حرفه ای و کاردانش سوق داده می شوند، تصریح کرد: در دراز مدت این 40 درصد باید به 50 درصد برسد و 50 درصد باقی مانده را هم اگر بخواهیم تحت پوشش قرار دهیم هنرستان، کارگاه و معلم  نیاز دارد و نمی توانیم بگوییم 100 درصد از عهده آنها بر خواهیم آمد.

سحرخیز اضافه کرد: با این احتساب اگر دستگاه هایی مانند فنی و حرفه ای، بخش خصوصی، صنایع و کارخانجات به ما کمک کنند و اینکه صحبت هایی که با فنی و حرفه ای انجام شده مشخص می شود تا آنها چقدر از آموزش ها را می توانند تحت پوشش قرار دهند.

 

*توجه برنامه درسی ملی در دراز مدت به مهارت آموزی

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهارت آموزش باید در تمام مقاطع تحصیلی مورد اهمیت قرار گیرد، گفت: یک بخش دیگری هم هست تا دراز مدت در برنامه درسی ملی یک فکری برای مهارت آموزی کنیم زیرا مهارت آموزی را سند تحول فقط برای مقطع متوسطه در نظر نگرفته و در تمام دوره های تحصیلی باید باشد وهمانطور که در ابتدایی کتاب کار و فناوری آمده است،  باید در مقطع راهنمایی هم وارد شود که در قالب درس حرفه و فن و دیگر دروس جدی تر به آن توجه شده است.

وی تصریح کرد: باید تقسیم بندی کنیم تا این آموزش ها را در بین 12 سال یا حداقل بین 6 سال دوم که دانش آموزان فارغ التحصیل می شوند انجام داد تا دانش آموز هنگام همراه با دریافت مدرک دیپلم ادعا کند که یک مهارت یا توانمندی در یک رشته ای دارد.

منبع خبر :   روابط عمومي معاونت آموزش متوسطه  

 


[نظرات ۰]
نکاتی حیرت انگیز درباره بسم الله [ ]
تاریخ ارسال : ۳ خرداد ۱۳۹۱
 خدای متعال برای اینکه به انسانها بیاموزد که کار را به نام خدا آغاز کنند هم سوره های قرآن و هم ابتدای قرآن را با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز کرده است و رسول خدا (ص) نیز در حدیثی فرمود "هر کاری که به نام خدا شروع نشود ابتر است".
 

 


نکاتی حیرت انگیز درباره بسم الله/ از داستان حضرت نوح تا ترجمه سلمان فارسی
خدای متعال برای اینکه به انسانها بیاموزد که کار را به نام خدا آغاز کنند هم سوره های قرآن و هم ابتدای قرآن را با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز کرده است و رسول خدا (ص) نیز در حدیثی فرمود "هر کاری که به نام خدا شروع نشود ابتر است".

کتاب مقدس قرآن مجموعه اى از سخن الهى است که در مدت 23 سال به وسیله امین وحى جبرائیل بر قلب نازنین پیشواى گرامى اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) نازل گردید که در طول حیات مبارک پیامبر(ص) و زندگی ائمه اطهار(ع) تفسیر برخی از آیات قرآن از زبان مبارک این بزرگواران بیان شد، اما بسیاری از آیات قرآن توسط مفسران و علمای اسلام بر اساس روایات اسلامی تفسیر شد که نتیجه این تلاشها تاکنون نگارش صدها کتاب تفسیری بوده است.

گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر، در نظر دارد هر هفته با استفاده از تفاسیر قرآن به ویژه تفسیر آیت الله جوادی آملی نکات کلیدی و راهگشای هر سوره از قرآن را از ابتدای سوره فاتحة الکتاب به دوستداران قرآن ارائه دهد که نخستین شماره از این گزارش به آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» می پردازد:

بسم الله الرحمن الرحیم
 
جمله بسم الله الرحمن الرحیم 114 بار بر پیامبر اکرم(ص)نازل شده است؛ در 113 سوره به عنوان سرفصل آمده و از آنجا که اول سورهٔ برائت بسم الله نازل نشده و در سورهٔ نمل علاوه بر ابتدای سوره، در آیه« إنّه من سلیمان و إنّه بسم الله الرحمن الرحیم» نیز این جمله مبارکه آمده است مجموعا 114 مرتبه می شود.
 
«بسم الله الرحمن الرحیم» جزء‌ سوره حمد و دیگر سوره های قرآن به شمار می رود -الا سوره توبه- و اگر کسی سوره حمد را در نماز یا غیرنماز، واجب شد که بخواند، اگر این آیهٔ‌ بسم الله را نخواند سوره را ناقص خوانده، چرا که این آیه جزء سورهٔ فاتحة‌ الکتاب است.
 
بنابر روایتی، احتمالاً برای اولین بار، سلمان فارسی به درخواست ایرانیان ترجمه سوره حمد و «بسم الله الرحمن الرحیم » را انجام داد که در آن ترجمه «بسم الله ...» «به نام یزدان بخشاونده» آمده و در ترجمه تفسیر طبری که مترجم آن ناشناس است، به صورت «به نام خدای مهربان بخشاینده » ذکر شده و تا زمان حاضر با اندک تفاوتی به صورت «به نام خداوند بخشنده مهربان» باقی مانده است.
 

عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم » نخستین عبارت قرآن است که در اول سوره علق (اقرا) بر پیامبر(ص) نازل شد و در احادیث شیعی این عبارت سرآغاز قرآن معرفی شده است. از روایتی که کلینی از امام صادق (ع) نقل می کند، آغاز همه کتب آسمانی «بسم الله الرحمن الرحیم » بوده است. این عبارت در ابتدای تمام سوره های قرآن، جز سوره برائت (توبه) آمده است. همچنین سوگند دادن خدا به «بسم الله الرحمن الرحیم »، در برخی ادعیه، حاکی از ارزش این آیه است.


ارتباط محتوای«بسم الله» با مضمون هر سوره
 
بر اساس نظر اکثر مفسران هر باری که «بسم الله الرحمن الرحیم» نازل می شد معنای جدید و مصداق تازه‌ای را در برداشت به این معنی که محتوای بسم الله آن سوره با مضمون آن سوره در ارتباط است. چون مضمون سور فرق می ‌کند، ‌مضمون این بسم الله ها هم فرق خواهد کرد و پایان هر سوره با نازل شدن بسم الله مشخص می ‌شد.
 
ادب الهی در شروع کار/ نافرجام بودن هر کاری که با نام خدا آغاز نشود

خدای متعال برای اینکه به انسانها بیاموزد که کار را به نام خدا آغاز کنند هم سوره های قرآن و هم ابتدای قرآن را با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز کرده و علمای فریقین(شیعه و سنی) از رسول خدا (ص) نقل کرده اند « کل امر ذی بال لم یبدأ فیه ببسم الله فهو ابتر» یعنی «هر کاری که به نام خدا شروع نشود ابتر است». بنابراین اگر انسان کاری را به نام خدا شروع نکند، هرگز به مقصد نمی ‌رسد.
 
عبادتی که با نام خدا شروع نشود هم ابتر است
 
خدای سبحان با آغاز سوره فاتحة الکتاب به بسم الله به ما آموخت که این حمد و عبادت خدا را نیز به نام خدا آغاز کنید تا به مقصد برسید. معلوم می ‌شود اگر عبادت هم به نام خدا نباشد ابتر است چون حسن فعلی دارد ولی ارتباط را انسان حفظ نکرده است. هر چه به نام خدا نباشد، او هالک است زیرا چیزی که به نام خدا نباشد لا شیء‌ است به صورت شیء. بقاء فقط از آن خداست و کاری که برای وجه الله نباشد پایدار نیست.
 
امام صادق(ع) در روایتی از بسم الله به عنوان کلید درهای طاعت یاد کرده و می فرماید: درهاى گناهان را با استعاذه (پناه بردن به خدا) ببندید و درهاى طاعت را با بسم اللّه‏ گفتن بگشایید. همچنین امام صادق (ع) در حدیثی فرمودند: هرگاه یکى از شما وضو بگیرد و بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم نگوید، شیطان در آن شریک است و اگر غذا بخورد و آب بنوشد یا لباس بپوشد و هر کارى که باید نام خدا را بر آن جارى سازد، انجام دهد و چنین نکند، شیطان در آن شریک است. 
 
نزدیکی«بسم الله» به اسم اعظم/ اسم اعظم از سنخ لفظ و مفهوم نیست

بر اساس روایات اسلامی"اسم اعظم" به بسم الله به قدری نزدیک است که سیاهی و سفیدی چشم به هم نزدیک هستند. اسم اعظم از سنخ لفظ و مفهوم و یا صورتی ذهنی نیست؛ که اگر کسی این کلمات را یاد گرفت بتواند مرده‌ای را زنده کند و مانند آن. اسم اعظم مقام است جزء‌ درجات اولیای الهی است که اگر روح به آن درجه ولایت رسید،‌ این کلمات را بر زبان جاری کند آن اثر را خواهد داشت. لذا اولیای الهی با «بسم الله الرحمن الرحیم» کار می ‌کردند.
 
همان طوری که خدای سبحان هر چه را که بخواهد با «کن» انجام می ‌دهد، بندهٴ آن مولی هم به اذن آن مولی، هر چه را بخواهد با بسم الله انجام می ‌دهد. نمونه‌اش را قرآن در جریان نوح بیان کرده است که «بسم الله مجریها و مرسیها» جریان نوح را که قرآن کریم طرح می ‌کند می ‌فرماید او که مسلط بر این طوفان سهمگین بود، کشتی را با نام خدا حرکت می ‌داد و با نام خدا آرام می ‌کرد و یا سیر و سکون این کشتی با نام خدا بود.
 
آنکه عبد کامل است به اذن خدا از «بسم الله» کاری می گیرد که مولای او از «کن» کاری را می‌گرفت. چون این عبد به جایی رسیده است چیزی نمی ‌خواهد مگر این که خدا بخواهد. لذا گفتند «بسم الله الرحمن الرحیم به اسم اعظم آنقدر نزدیک است که سیاهی چشم به سفیدی چشم نزدیک است»

آیت الله جوادی آملی در این باره می گوید: اسم اعظم مفهوم نیست که با علم حصولی و وجود ذهنی اثر کند. اسم اعظم حرف نیست که با حرف کسی مرده را زنده کند یا با حرف کسی بر دریا مسلّط بشود، کشتی را با حرف براند. این چنین نیست. عالم نه با حرف اداره می ‌شود، نه با مفهوم ذهنی. عالم با آن مقام انسانی اداره می ‌شود.
 
اگر بسم الله همراه آن مقام بود، از جان یک موحدی «بسم الله» نشأت گرفت، یک موحد کامل گفت «بسم الله الرحمن الرحیم» این است که از اسم اعظم سهمی دارد و می ‌تواند بر عالم به اذن آفریدگار عالم اثر بگذارد و مسلط بشود. و گر نه اسم اعظم یک کلمه‌ای باشد انسان در بین کلمات جستجو کند آنها را بخواند و بدمد و مرده‌ای را زنده کند این افسانه است. یا اسم اعظم یک مفهومی باشد که هر کسی که این مفهوم را به خاطر سپرد، درخت پژمرده‌ را سرسبز کند، این قصه است.
 
عالم که با مفهوم و با لفظ نمی ‌گردد. عالم با حقیقت می ‌گردد. هر کسی به مقام ولایت رسید مانند انبیای الهی، آن مقام را پیدا می ‌کند و از آن کلمات آن اسم ها را استفاده می کند و الا چه خاصیت دهد نقش نگینی. آن انگشترها را اگر دیگران هم داشته باشند اگر انگشت، انگشت سلیمان نباشد، نقش نگین که اثری ندارد. و اگر جان، جان اولیای الهی نباشد بسم الله آن اثر را نمی ‌گذارد.

مبدأ اشتقاق و تحول در کلمهٴ «الله»/ تحیر شورافکن و ممدوح
 
«الله» از« ألِهَ » به معنی «عبادت» مشتق است؛ یا از «ألَهَ» و «وَلَهَ» به معنای تحیر و «إلٰهَ» بر وزن کتاب به معنای مکتوب است. خدا را آنچنانی که هست نمی ‌توان شناخت این تحیّر و وله یک تحیر ممدوح است بر خلاف تحیر مذموم. تحیر برای انسانی که راه را طی نکرده است مذموم است و عذاب می ‌آورد. اما تحیر برای کسی که به مقصد رسیده است نشاط و انس می ‌آورد. خدای سبحان، الله إله است یعنی «مألوه» و «معبود» یا «إلٰه» است یعنی «مألوه» و مورد تحیر و کم کم علم بالغلبه شد و چون ذات همهٔ کمالات را داراست از این جهت می‌گویند الله، نام ذات هستی است که مستجمع همهٔ کمالات است نه مفهوماً‌ اشتمال همهٔ کمالات در این مفهوم اخذ شده باشد.
 
تفسیر « الرحمن الرحیم»/ رحمت رحمانیه خداوند فراگیر و مطلق است
 
در حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود: رحمان اسم خاص است اما صفت عام دارد ( نامى است مخصوص خدا ولى مفهوم رحمتش همگان را در بر مى گیرد ) ولى رحیم اسم عام است به صفت خاص ( نامى است که بر خدا و خلق هر دو گفته مى شود اما اشاره به رحمت ویژه مؤمنان دارد) .
 
خدای سبحان دو رحمت دارد یک "رحمت مطلقه" که آن رحمت مطلقه دیگر مقابل ندارد. یک "رحمت خاصه" است که مقابل آن "غضب" است. آن رحمت مطلقه که فراگیر است حتی جهنم را هم زیر پوشش دارد آن دیگر مقابل ندارد. غضبی که مقابل آن رحمت باشد، نیست. این که فرمود: «و رحمتی وسعت کلّ شی» هر که شیء است مشمول رحمت من است و اینکه در ادعیه هم گفته می ‌شود خدای سبحان «یا من سبقت رحمته غضبه» یا تو را سوگند می ‌دهیم «برحمتک التی وسعت کل شیء» این رحمت مطلقه است و رحمت مطلقه مقابل ندارد. چیزی که مقابل این رحمت باشد عدم است نه غضب.
 
پیامبر اکرم (ص) در این مورد می فرماید: خداوند بزرگ صد باب رحمت دارد که یکى از آن را به زمین نازل کرده است و در میان مخلوقاتش تقسیم نموده و تمام عاطفه و محبتى که در میان مردم است از پرتو همان است، ولى 99 قسمت را براى خود نگاه داشته و در قیامت بندگانش را مشمول آن می سازد.
 
اساس کار خداوند بر رحمت است و مجازات جنبه استثنائى دارد که تا عوامل قاطعى براى آن پیدا نشود تحقق نخواهد یافت، چنانکه در دعا مى خوانیم «یا من سبقت رحمته غضبه : اى خدائى که رحمتت بر غضبت پیشى گرفته است» . انسانها نیز باید در برنامه زندگى چنین باشند ، اساس و پایه کار را بر رحمت و محبت قرار دهند و توسل به خشونت را براى مواقع ضرورت بگذارند و اینکه قرآن 114 سوره دارد ، 113 سوره با رحمت آغاز مى شود و تنها سوره توبه که با اعلان جنگ و خشونت آغاز مى شود و بدون بسم الله است، این خود گویای بسیاری از نکات اخلاقی و رفتاری برای ما انسانها و مسلمانان است.

«بسم الله» حوامیم سبعه ومسبحات ستّه برای رسیدن به هدف مشترک آن سور
 
آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه « بسم الله الرحمن الرحیم» سوره حمد به اشتراک مضمون برخی از سوره های قرآن اشاره کرده و می گوید: گاهی چند سوره یک مضمون مشترک و واحدی را دارند. مثل «حوامیم سبعه» و «مسبّحات سته» و مانند آن.
 
این حوامیم هفتگانه که اول همهٔ اینها "حم" است و با حم شروع می ‌شود یک معنای مشترکی را تعقیب می کنند، گرچه برای هر یکی از این هفت حم هدف خاص است لذا هفت سوره شد. ولی همهٔ این هفت سوره یک جامعی دارند که از آن جهت حوامیم سبعه با حرف مقطع حم شروع می ‌شود. بسم اللهی که مربوط به این هفت سوره است با هدف مشترک این هفت سوره مناسب است.رسول خدا (ص) هر شب قبل از خوابیدن این شش سورهٔ مسبحات را قرائت می کردند و این جزء سنن و دستورات ما هم هست که هر شب انسان این شش سوره را قرائت کند.

متعلَّق بسم الله
 
گفتن بسم الله در آغاز هر کار هم به معنى استعانت جستن به نام خدا است، و هم شروع کردن به نام او و این دو یعنى استعانت و شروع که مفسران بزرگ ما گاهى آن را از هم تفکیک کرده اند و هر کدام یکى از آن دو را در تقدیر گرفته اند به یک ریشه باز مى گردد. در واقع این دو لازم و ملزوم یکدیگرند یعنى هم با نام او شروع مى کنم و هم از ذات پاکش استمداد مى طلبم.
 
پس بسم اللهی که در اول قرآن است انسان به نام خدا شروع می ‌کند که به هدف این قرآن که نورانی شدن است، برسد. چون خدای سبحان قرآن را نور نامید بسم اللهی که در اول قرآن است برای این است که انسان به این هدف واحد قرآن که نورانی شدن است، برسد. بسم اللّهی که در هر سوره است برای رسیدن به هدف خاص آن سوره است و بسم اللهی که در مسبحات ستة است برای رسیدن به هدف مشترک آن شش سوره تسبیحی است. بسم اللّهی که در حوامیم سبعه است برای نیل به هدف مشترک آن هفت حامیم است و مانند آن.

در بعضی از تعبیرات بزرگان آمده است که همهٔ معارف قرآن کریم در سورهٔ حمد جمع شده است که آن فاتحة الکتاب است. ام الکتاب است و مانند آن؛ و همهٔ معارف سورهٔ فاتحهٴ الکتاب در بسم الله الرحمن الرحیم جمع شده است و همهٔ آن اسرار در" باء" بسم الله الرحمن الرحیم جمع شده است و امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: من نقطة باء بسم الله الرحمن الرحیم هستم.
 
قداست و برکت نام خدا
 
«بسم الله الرحمن الرحیم» آنچنان از قداست برخوردار است که انسانها موظفند این نام را تسبیح و تکریم کرده و آن را فراموش نکنند. نه این نام را در جای باطل به کار برند و نه در کار حق از این نام غفلت کنند و نه در کنار این نام، نام دیگری یا دیگران را ببرند. لذا خدای سبحان هم این اسم را مظهر برکت قرار داد، هم مظهر تسبیح، هم اوصاف تشبیهیه را در این اسم ظاهر کرد و هم برکات تنزیهیه را، هم فرمود «تبارک اسم ربک» هم فرمود «سبّح اسم ربک».
 
خداوند فرمود: «فسبّح باسم ربک العظیم»و «سبح اسم ربک الاعلی»(این نام را تنزیه بکن). این طور نباشد که در کنار این نام شریکی برای او قائل باشی و بگویی به نام خدا و به نام خلق قهرمان خدا. این تنزیه نام خدا نیست. این توهین نام است که در کنار این نام، نام دیگری یا دیگران باشد. و مبادا بگویی اول به نام خدا، دوم به نام فلان شخص. خدا نامش اولی است که ثانی برنمی ‌دارد. نه در کنار او نامی است، نه او اول است و دیگری یا دیگران ثانی. این نام را تنزیه بکن.
 
وقتی آیه«سبح اسم ربک الاعلی» نازل شد، رسول خدا (ص) فرمود: «اجعلوها فی سجودکم» آنرا در سجده قرار بدهید، که در سجده می ‌گوییم: سبحان ربی الاعلی و بحمده. وقتی آیه«سبح اسم ربک العظیم» نازل شد پیامبر(ص) فرمود: «اجعلوها فی رکوعکم» لذا در رکوع می ‌گوییم: سبحان ربی العظیم و بحمده. اینکه خدای سبحان فرمود نام مرا گرامی بدارید «تبارک اسم ربک ذی الجلال و الاکرام» برای اینکه این نام منشأ برکت است. این نام نشانه و علامت آن هستی محض است که همهٔ خیرات از ناحیه اوست.
 
شرط حلّیت ذبیحه ذکر اسم الله است نه بخصوصه
 
خداوند در قرآن می فرماید «و لا تأکلوا ممّا لم یُذْکَر اسمُ الله علیه و إنّه لفسقٌ» که این یک حکم شرعی است. دستور اسلام این است که وقتی می ‌خواهید ذبیحه را ذبح کنید، نام خدا را ببرید «فاذکروا اسم الله علیها». این جنبه اثباتی قضیه و اگر کسی عمداً نام خدا را نبرد، آن حیوان مردار می ‌شود؛ یعنی چیزی که حلال و طیب و طاهر بود می ‌شود مردار و حرام و آلوده.
 
یک شرط حلیت ذبیحه آن است که ذابح مسلمان باشد و یک شرط دیگر این است که حین ذبح بگوید «بسم الله الرحمن الرحیم». اگر یک مسلمانی در حین ذبح، عمداً بسم الله را نگفت یا گفت به نام نامی فلان فرد و غیره و ذبیحه را سر برید این گاو و گوسفند حلال و پاک با این کار حرام و آلوده می شود.
 
بسم الله نشانه دین اسلام
 
پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) علاوه بر توصیه های عام نسبت به ذکر بسمله، در مواردی خاص، مانند اوقات خوردن غذا، نوشتن نامه ، رفتن به بستر برای خواب و برخاستن از بستر تأکید بیشتری بر بیان بسم الله داشتند. با این اوصاف ، ذکر بسمله برای مسلمانان به صورت شعار و نشانه دین اسلام درآمده است و بلند گفتن آن از نشانه های ایمان شمرده می شود، چنانکه پیامبر اکرم(ص) هنگام تلاوت قرآن، بسمله را به صدای بلند می گفت و مشرکان از او روی بر می گرداندند که آیة 46 سوره اسراء به همین نکته اشاره دارد.
منبع:روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش

[نظرات ۰]
معرفی مدارس سرآمد و برتر شهرستان هاي استان تهران [ ]
تاریخ ارسال : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

مدارس سرآمد و برتر شهرستان هاي استان تهران معرفي شدند .

با ارسال  بخشنامه 33/67881  مورخه 22/8/1390 وزارت آموزش و پرورش  و اعلام ملاک ها و معیارهای وزارت متبوع براي معرفي مدارس سرآمدو برتر، ستاد اجرائي مدارس سرآمد و برتر در استان و مناطق تشکيل شد .دراین راستا ستاد اجرائي مناطق با بازديد ازمدارس داراي ملاک ها و معيارهاي موردنظر وزارتخانه و تکميل فرم هاي مربوطه و تعيين امتيازات مدارس ، مدارس سرآمد و برتر هرمنطقه طبق سهميه مشخص شدند .

مهندس گلزاري معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش وپرورش شهرستانهای استان تهران  دراین خصوص بیان نمودند : ستاد اجرائي استان با تشکيل 3 کارگروه ، متوسطه نظري ، فني و حرفه اي وکاردانش و راهنمائي با بررسي دقيق و کارشناسي ، مدارس معرفي شده توسط مناطق را دوباره مورد ارزيابي قرارداده و با تکميل فرم هاي مربوطه امتياز جديد به مدارس مورد اشاره داده شد تا از ميان اين مدارس 5 مدرسه سرآمد و برتردر هر کارگروه(درمجموع 15 مدرسه) تعيين شوند.

ايشان در ادامه صحبت هاي خود افزودند : اين 15 مدرسه سرآمد و برتر به همراه مدارک ارسالي مناطق و فرم هاي ارزيابي استان به  اداره ارزيابي عملکرد استان تحويل شد تابا ارزيابي مجدد و بررسي مستندات مناطق و استان از ميان آنها، 9 مدرسه يعني براي هر کارگروه 3 مدرسه سرآمد و برتر را مشخص نمایند .                

شایان ذکراست که ازمیان 75 مدرسه سرآمد و برتر معرفي شده مناطق (30 دبیرستان ، 28 مدرسه راهنمایی  و 17 هنرستان )  اسامی مدارس سرآمد و برتر استان به شرح ذيل مي باشد :

 

مدارس سرآمد و برتر گروه آموزش متوسطه نظري

 

ردیف

نام دبیرستان

نام مدیر

منطقه

امتیاز

1

دکتر حسابی یک

مریم غراب

ملارد

98

2

شهید عیسی وند

بتول مری

شهرقدس

88

3

تربیت

خدیجه اللهیاری

بهارستان دو

84

 

 

مدارس سرآمد وبرتر اداره فنی وحرفه ای وکاردانش

 

ردیف

نام هنرستان

نام مدیر

منطقه

امتیاز

1

مهر ایران

مرضیه یوسفی

اسلامشهر

100

2

قدس

اکرم عامری

شهرری دو

99

3

طوبی

مریم قره چایی

ملارد

98

 

 

مدارس سرآمد وبرتر گروه آموزش راهنمایی

 

ردیف

نام مدرسه راهنمایی

نام مدیر

منطقه

امتیاز

1

عرفان

رضوان شیرکوند

قرچک

95

2

ولایت

مژگان محمد باقر

ورامین

92

3

امام هادی1

میرقاسم موسوی

ملارد

90

 

[نظرات ۰]

با عنايت به درخواست انجمن تخصصي مراكز تحقيق و توسعه صنعت، معدن و تجارت، اين انجمن در راستاي برنامه ريزي و برگزاري "دومين جشنواره ي بين المللي جوايز تحقيق و توسعه ي ايران" ، جهت آشنايي، آموزش و ترغيب دانش آموزان امروز و مديران، متخصصان و كارشناسان فردا به تحقيقات توسعه اي، يك جايزه تحت عنوان "100 ايده ي برتر" ويژه ي دانش آموزان، طراحي و فراخوان نموده و در نظر دارد از برگزيدگان با اعطاي جوايز نفيسي در مراسم افتتاحيه اين جشنواره قدرداني نمايد.

 

دانش آموزان علاقه مند مي توانند به منظور كسب اطلاعات بيشتر در خصوص چگونگي ثبت نام،  ضوابط ارايه ايده ها، بروشور و... به  وب سايت جشنواره:  www.irdaawards.com مراجعه نمايند.


[نظرات ۰]
جلسه کارشناس مسئولان متوسطه نظری در دماوند [ ]
تاریخ ارسال : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱

جلسه کارشناس مسئولان آموزش دوره تحصيلي متوسطه نظري مناطق آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران در مجموعه رفاهی روح افزای دماوند برگزارگرديد  در این جلسه رئیس گروه آموزش متوسطه نظری اداره کل آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران  ضمن گرامیداشت روز ملی خلیج فارس وآغاز عملیات بیت المقدس ، اولویت های کاری در گروه آموزش متوسطه نظري استان در حوزه آموزش را به شرح ذیل اعلام نمودند :

1-     تشریح برنامه عملیاتی استان درحوزه آموزش متوسطه و بیان انتظارات ازمناطق

2-    اعلام سیاست های کلی اداره کل درخصوص ساماندهی نیروی انسانی در سال 92-1391

3-    تبادل نظری در خصوص مسایل و مشکلات جاری در حوزه آموزش وپیگیری در این خصوص و دریافت پیشنهادات مناطق در خصوص طرح و برنامه های جاری حوزه آموزش متوسطه نظري

4-    تشریح نمون برگ های مربوط به فضا،دانش آموز ،کلاس،نیروی انسانی وتاکید در تکمیل فرم با دقت وصحت زیاد زیرامبنای تصمیم گیری های استان می باشد.

5-    تبادل نظردرخصوص موارد تفویض اختیار به مناطق (هر منطقه یک موضوع)

6-    آمادگی جهت بازدید استان گلستان از مناطق و مدارس حوزه آموزش متوسطه نظري

7-    اعمال سیاست های اداره کل در خصوص استمرار یا انحلال خوابگاه مدارس نمونه دولتي / شبانه روزی و ...

8-    تشریح اصلاحات آیین نامه جدید آموزش متوسطه

9-    تبیین چگونگی ارسال نتایج اجرای طرح همیار معلم درمناطق

10-  تشریح بخشنامه تقویم اجرایی مالی مدارس بزرگسالان و رفع ابهامات آن

11-  بحث و تبادل نظر پیرامون یکسان سازی شرایط  آموزشی و مالی مدارس بزرگسالان استان

 در ادامه جلسه کارشناس مسئولان آموزش متوسطه نظري مناطق نقطه نظرات و پيشنهادات خود را در راستاي اجراي کامل و بهينه اولويت هاي کاري گروه آموزش متوسطه نظري اعلام نمودند.


[نظرات ۰]

برنامه هفتگي استاندارد  ابزار بهبود کيفيت و ارتقاء بهره وري در آموزش

برنامه هاي هفتگی برتر استان توسط گروه آموزش متوسطه نظري مشخص و به مناطق معرفي شدند .

محمود کريوند رئيس گروه آموزش متوسطه نظري اداره کل آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران با  اعلام مطلب فوق اضافه نمود : که باتوجه به اينکه تنظيم  برنامه هفتگي مطلوب و استاندارد يکي از وظايف اصلي و مهم مدير واحدآموزشي است که تاثير مستقيم بر روند علمي –آموزشي مدرسه دارد لذا هرساله گروه آموزش متوسطه نظري اداره کل، با ارسال بخشنامه ، معيارهاي برنامه هفتگي مطلوب و استاندارد را به مناطق اعلام مي نمايد و از طريق مناطق به مدارس اطلاع رساني مي شود. ايشان افزودند: مدارس برنامه آموزشي مدرسه را به دوره متوسطه مناطق ارسال نموده ودوره تحصيلي متوسطه مناطق برنامه هاي هفتگي مدارس راطبق معيارهاي ارسالي استان بررسي و دو برنامه هفنگي برتر هر منطقه جهت بررسي در قياس با ساير مناطق به گروه آموزش متوسطه نظري استان ارسال مي شود . پس از بررسي اين برنامه هاي هفتگي توسط سرگروه هاي  مديران متوسطه استان و اعلام نظر گروه آموزش متوسطه نظري استان برنامه هاي هفتگي برتر در سطح استان معرفي مي گردند .

کريوند همچنين اضافه نمودند : نکاتی که در برنامه های هفتگی مدارس لازم است مورد توجه مدیران ارجمند قرار گیرد به شرح ذيل اعلام نمودند :

1-     رعایت آیین نامه ها  وشیوه نامه های آموزشی و جداول زمان تدريس

2-    رعایت تجمیع دروس در برنامه هفتگی

3-    تنوع در تنظیم برنامه هفتگي  

4-    دروسی  مثل عربی ، ادبیات وزبان انگلیسی که دارای قواعد می باشند در یک روز گنجانده نشود.

5-    تنظیم برنامه دبیران هم رشته و هم گروه جهت تشکیل گروههای درسی وهم اندیشی دبیران                                                                                                 

در پايان آقاي کريوند ضمن بيان اين نکته که برنامه هفتگي استاندارد ابزار بهبود کيفيت و ارتقاء بهره وري در آموزشاست وتقدير و قدرداني از زحمات همکاران محترم مناطق و  مديران محترم مدارس ، مناطق و مدارس برتر در اين حوزه پس از بررسي کارشناسي توسط گروه آموزشي مديران متوسطه و گروه آموزش متوسطه نظري را به شرح  ذيل بيان نمودند :

 

برنامه هفتگی برتر مدارس متوسطه

ردیف

نام مدرسه

نام مدیر

منطقه

رتبه

1

شهیدان گروسی

مهین رفتاری

شهرقدس

اول

2

بعثت

فاطمه احمدی پازوکی

پاکدشت

3

شهید کلهرودی

طیبه سلطان

ورامین

دوم

4

هنرستان فنی وحرفه ای گلشن

اکرم بختیاری

شهریار

سوم

 

[نظرات ۰]

المپیادهای علمی –  مهارتی دوره ی راهنمایی برگزارشد.این المپیادها در دروس حرفه و فن در پایه ی سوم راهنمایی ، علوم تجربی پایه ی دوم راهنمایی و جغرافیا پایه ی اول راهنمایی در روز دوشنبه مورخ 4/2/91 و روز سه شنبه مورخ 5/2/90 برگزار گردید.که از برگزیدگان در زمان مقتضی تقدیر به عمل خواهد آمد.


[نظرات ۰]
مسابقات علمی عملی وکاربردی هنرستانها90-91 [ ]
تاریخ ارسال : ۵ ارديبهشت ۱۳۹۱

ردیف

آزمون

اختصاصی

مرحله

نوع

زمان اجرا

تعدادنفرات

مکان برگزاری

1

علمی عملی

فنی وحرفه ای

استانی

تئوری

2/12/90

582

مناطق

 

 

 

ری 2

عملی

17/12/90

195

کشوری

تئوری

3/2/91

131

عملی

پایان اردیبهشت91

برگزیدگان آزمون تئوری

اصفهان

2

علمی کاربردی

کاردانش

استانی

تئوری

2/12/90

723

مناطق

 

 

 

ری 2

عملی

17/12/90

265

کشوری

تئوری

3/2/91

116

عملی

تیرماه91

31

تبریز

3

پایه اول هنرستانها

فنی وحرفه ای وکاردانش

تئوری استانی

 

3/12/90

411

مناطق

 

 

 

ری 2

تئوری کشوری

 

3/2/91

84

 

لازم به ذکر است در هفته مشاغل سال جاری در کنار نمایشگاه های دست ساخته ها ، تمامی راه یافتگان به مرحله استانی وکشوری همزمان با اجرای آزمون تئوری کشوری مورخ 3/12/91 طی دو مرحله مورد تقدیر کتبی وتشویق مالی قرار گرفتند .

ضمناً در این مراسم جناب آقای مهندس گلزاری معاون محترم آموزشی مدیرکل در راستای نقش ووظیفه محصلین در عصر دانایی ونقش آفرینی دانش آموزان خلاق وآینده آموزش درمسیرتوسعه فنی وحرفه ای بیان داشتند : نیاز است وضع موجود وتفکرات جهان به منظور حرکت به سوی علم با برداشتن گام های بلند وزایش تفکر(تولیدعلم)، هدایت هنرجویان خلاق جهت جهش های علمی وخروج از محیط پیرامونی ونفوذ به هسته با ایجاد فهم مشترک بین نخبگان وتقویت روحیه کار ومهارت بومی سازی شود


[نظرات ۰]

مرحله اول دومین جشنواره هنری هنرستان های فنی وحرفه ای وکاردانش در روزهای سوم وچهارم اردیبهشت ماه سال جاری در هنرستان حرفه ای مهرایران برگزار گردید.

اسامی برگزیدگان این دوره ازجشنواره درفایل ضمیمه پیوست گردیده است.

لازم به ذکر است هنرجویان برگزیده جهت آزمون عملی روز پنجم اردیبهشت ماه (امروز)از ساعت 8:30 صبح درهنرستان مهرایران به نشانی اسلامشهر ،شهرک قائمیه ،انتهای کوچه هفدهم حضوردارند


[نظرات ۰]

مسابقه آزمايشگاهي درس فيزيك در مرحله استاني در روز  پنج شنبه مورخ 31/1/91  با حضور منتخبين مرحله مدرسه اي مناطق تابعه در دبيرستان محدثه  واقع در منطقه رودهن ( محل دبيرخانه ي استان )  در حضور داوران  در دو بخش  به شرح  زیر برگزار شد:

        1- آزمون تئوري

        2- آزمون عملي

و اسامي نفرات برتر و ذخيره اين مسابقه براي مرحله كشوري به شرح ذيل اعلام مي گردد:

 

 

 

رتبه

نام ونام  خانوادگي

منطقه

نام آموزشگاه

نفرات اصلی

1

محمدرضا لطفی نمین

ری2

استعداد های درخشان شهیدبهشتی

2

راضیه مهرابی

بوستان وگلستان

دبیرستان آمنه 1

نفرات ذخیره

1

علیرضا آذریان

شهریار

دبیرستان فرهنگیان

2

میلاد مشهدی کریمی         

پاکدشت

نمونه دولتی امام صادق


[نظرات ۰]

 مسابقه كارگاهي درس رايانه نظري در مرحله استاني در روز  پنج شنبه مورخ 31/1/91  با حضور منتخبين مرحله مدرسه اي مناطق تابعه در هنرستان زينبيه (خواهران) و هنرستان دكتر حسابي ( پسران)  واقع در منطقه دماوند  ( محل دبيرخانه ي استان )  در حضور داوران  در دو بخش  به شرح  زیر برگزار شد:

        1- آزمون تئوري

        2- آزمون عملي

و اسامي نفرات برتر و ذخيره اين مسابقه براي مرحله كشوري به شرح ذيل اعلام مي گردد:

 

 

 

رتبه

نام ونام  خانوادگي

منطقه

نام آموزشگاه

نفرات اصلي

1

علي نصرتي نيكو

ناحيه 2 شهرري

دبيرستان استعداد درخشان شهيد بهشتي

2

سعيد تقوي

شهريار

دبيرستان شهيد دنيا مالي

نفرات ذخيره

1

علي لطفي

شهر قدس

دبيرستان نمونه ابوتراب

2

حسن صناعي

ناحيه 1 بهارستان

دبيرستان حمزه سيد الشهدا1

 

[نظرات ۰]

شرح خبر: مسابقه آزمايشگاهي درس زيست شناسي در مرحله استاني در روز  پنج شنبه مورخ 24/1/91 در مركز آموزشي شهيد زهره وند  واقع در منطقه قرچك( محل دبيرخانه ي استان )  طي چهار مرحله به ترتیب زیر برگزار شد:

        1- آزمون ایستگاهی (شامل 15 ایستگاه )

        2- آزمون تستی

        3- آزمون تشریحی

         4- آزمون عملی

و اسامي نفرات برتر و ذخيره اين مسابقه براي مرحله كشوري به شرح ذيل اعلام مي گردد:

 

 

 

رتبه

نام ونام  خانوادگي

منطقه

نام آموزشگاه

نفرات اصلي

1

فاطمه منتظري

ناحيه 2 شهر ري

استعدادهاي درخشان فرزانگان زينب

2

زهره يوسف زاده

ناحيه 1 بهارستان

دبيرستان آيت ا... خامنه اي

نفرات ذخيره

1

نرگس آذري جعفري

ورامين

استعدادهاي درخشان فرزانگان

2

مهسا اميني فر

رودهن

دبيرستان  محدثه


[نظرات ۰]
برگزاري مرحله استاني مسابقه آزمايشگاهي درس شيمي [ ]
تاریخ ارسال : ۲ ارديبهشت ۱۳۹۱

 مسابقه آزمايشگاهي درس شيمي در مرحله استاني در روز  سه شنبه مورخ 29/1/91 در آموزشگاه  فاطميه  واقع در منطقه اسلامشهر( محل دبيرخانه ي استان )  طي سه بخش  به شرح  زیر برگزار شد:

        1- آزمون عملي

        2- آزمون تئوري

        3- آزمون طراحي

و اسامي نفرات برتر و ذخيره اين مسابقه براي مرحله كشوري به شرح ذيل اعلام مي گردد:

 

 

 

رتبه

نام ونام  خانوادگي

منطقه

نام آموزشگاه

نفرات اصلي

1

شهره رمضان پور

شهریار

دبيرستان استعداد های درخشان

2

زهرا مهدوی

ناحيه 1 شهرری

دبيرستان الغدیر

نفرات ذخيره

1

زهراسادات طبایی

اسلامشهر

دبيرستان نمونه دولتی فاطمیه

2

شکوفه خوشبخت

ورامین

دبيرستان شهید رستمرودی


[نظرات ۰]